Świadectwo pracy jest dokumentem poświadczającym przepracowany czas w danej firmie. Każdy pracownik powinien zadbać o to, aby po zakończeniu współpracy otrzymać taki dokument, ponieważ będzie on potrzebny do obliczania urlopu wypoczynkowego przy podjęciu kolejnego zatrudnienia. Pracodawcy powinni zapoznać się z zapisami odnośnie świadectwa pracy, ponieważ kodeks pracy nakłada na nich pewne obowiązki, które powinni sumiennie wypełniać.
Kiedy wydać świadectwo pracy?
Pracodawca jest zobowiązany do niezwłocznego wydania tego dokumentu w momencie gdy dojdzie do rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Pracownik posiada prawo do ubiegania się o naprawę szkody powstałej na skutek niewydania świadectwa pracy w niezwłocznym terminie lub gdy świadectwo pracy będzie zawierać błędne informacje. W przypadku umowy na czas nieokreślony i rozwiązania stosunku pracy, pracodawca jest zobowiązany do wydania świadectwa w ostatnim dniu obowiązywania umowy. Świadectwo przekazywane jest bezpośrednio do rąk pracownika lub do osoby, która została upoważniona przez niego do odbioru dokumentu.
Świadectwo jest wydawane zawsze w formie pisemnej. Jeżeli przekazanie dokumentu w tym przedziale czasowym jest niemożliwe, pracodawca ma obowiązek nie później niż w ciągu 7 dni do przesłania go pocztą na adres pracownika lub osoby upoważnionej do jego odbioru. W przypadku śmierci pracownika, świadectwo pracy wydawane jest najbliższej rodzinie lub osobie upoważnionej od odbioru. Osoby te muszą się jednak zwrócić do pracodawcy o ten dokument. Pracodawca w takiej sytuacji jest zobowiązany do sporządzania świadectwa pracy i włączenia go do akt osobowych pracownika.
Prawidłowo wypełnione świadectwo pracy powinno zawierać szereg niezbędnych informacji
Do najważniejszych należy zaliczyć okres i rodzaj wykonywanej umowy, zajmowane stanowisko oraz sposób rozwiązania stosunku pracy. Ważne jest także zaznaczenie, ile dni wolnych pracownik w roku kalendarzowym pracownik wykorzystał. Takie informacje są niezbędne przyszłemu pracodawcy do ustalenia wymiaru urlopu przysługującemu nowo zatrudnionej osobie.
W razie pojawienia się błędów w świadectwie pracy, pracodawca ma możliwość ich sprostowania. Pracownik jeśli zauważy błędy w swoim świadectwie pracy, ma możliwość w ciągu siedmiu dni od otrzymania świadectwa na złożenie stosownego wniosku o korektę dokumentu. Jeśli pracodawca nie wyrazi takiej chęci, sprawa może zostać skierowana do sądu pracy.