Co warto wiedzieć o systemie zarządzania jakością?

0
2316

ISO 9001 to najbardziej znany system certyfikowany na świecie. Do tej pory wdrożyło tą normę już ponad milion organizacji różnego typu. System zarządzania jakością wg ISO 9001 można zastosować zarówno w dużej międzynarodowej korporacji, jak i małej firmie rodzinnej.

Trzeba też dodać, że  certyfikacja ISO dotycząca zarządzania jakością jest coraz popularniejsza w sektorze administracji państwowej, a także wśród organizacji pozarządowe. Norma ISO 9001 jest tak uniwersalna, że można ją wykorzystać w dowolnej branży, lokalizacji oraz niezależnie od wielkości organizacji.

Dlaczego warto wdrożyć system zarządzania jakością?

ISO 9001 to norma, której celem jest  wspomaganie organizacji podnosić jakość. Jest to możliwe dzięki opracowaniu i wdrożeniu procedur dla wszystkich procesów w firmie. Dzięki temu wzrasta  efektywność jej działania. Wprowadzenie systemu zarządzania jakością wpływa też korzystnie na wyniki finansowe firmy. Dzieje się tak ponieważ spadają koszty prowadzania działalności, a dzięki poprawie jakości, rośnie sprzedaż, a tym samym przychody. Warto dodać, że posiadanie certyfikatu ISO  w zakresie jakości poprawia także wizerunek firmy zarówno wśród klientów, jak i kontrahentów.

Jak przebiega certyfikacja ISO 9001?

Przygotowaniem do wprowadzenia systemu zarządzania jakością jest sprawdzenie aktualnej sytuacji firmy pod kątem spełniania wymogów normy. Przeprowadzenie takiej kontroli jest możliwe w formie audytu wstępnego. W takim wypadku wszystkie czynności związane z audytem wykonuje audytor z niezależnej jednostki certyfikującej. Niezwykle istotne jest dogłębne poznanie zasad systemu, wraz z ich praktyczną interpretacją. Wytyczne normy powinni znać pracownicy organizacji, dlatego warto skorzystać z dedykowanych szkoleń ISO. Kolejnym etapem jest przygotowanie dokumentacji, czyli  przede wszystkim Księgi Jakości oraz dokładnych procedur. Gdy wszystkie zasady normy są wprowadzone, przychodzi czas na weryfikację przez niezależnego audytora zewnętrznego. Audyt certyfikacyjny sprawdza, czy system zarządzania został poprawnie wdrożony. W razie wystąpienia niezgodności, konieczne jest wprowadzenie działań naprawczych we wskazanych obszarach. Gdy wszystko już działa zgodnie z normą ISO 9001, organizacja uzyskuje pisemne potwierdzenie zgodności, czyli certyfikat, którego ważność wynosi trzy lata.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here