Ile czasu na wystawienie świadectwa pracy

0
858

Pracodawca rozwiązał z nami umowę, nie przedłużył jej? Oczywiście pierwsze co przychodzi nam do głowy to co dalej zrobić, gdzie szukać pracy? Z czego żyć? Jednak powinniśmy przede wszystkim pamiętać o tym, iż pracodawca jest zobowiązany do wystawienia nam świadectwa pracy. Kodeks Pracy zobowiązuje każdego pracodawcę do wydania takiego dokumentu. Powstaje zatem pytanie ile czasu na wystawienie świadectwa pracy ma pracodawca?

Ile czasu na wystawienie świadectwa pracy?

Ile czasu na wystawienie świadectwa pracyW świetle prawa powinniśmy otrzymać świadectwo pracy niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy. Cóż jednak oznacza niezwłocznie? Otóż ni mniej ni więcej niż ostatni dzień naszej pracy lub też kolejny dziań roboczy. Pamiętaj! Świadectwo pracy to dokument niezbędny do załatwienia wielu spraw związanych np. z rejestracją w Urzędzie Pracy, zatem należy zatroszczyć się o to by Pracodawca dopełnił swoich obowiązków i w porę nam go dostarczył. Bywa jednak tak, iż wydanie świadectwa pracownikowi jest niemożliwe np. w przypadku gdy pracujemy w oddziale jakiejś firmy. Wówczas nie zawsze dział kadr i płac znajduje się na miejscu. W takich oraz podobnych przypadkach stosuje się zasadę 7 dni. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, iż pracodawca ma 7 dni (licząc od momentu ustania stosunku pracy) na wysłanie np. pocztą naszego świadectwa lub też dostarczenie go w inny sposób. Ważnym jest iż to na pracodawcy spoczywa obowiązek dostarczenia owego dokumentu, nie może on w związku z tym wymagać od nas pracowników, abyśmy jechali przez pół Polski po jego odbiór. Chociaż oczywiście w niektórych przypadkach może to okazać się najlepszym wyjściem.

Aby otrzymać świadectwo pracy nie musisz składać żadnych wniosków

Co więcej, aby otrzymać świadectwo pracy nie musisz składać żadnych wniosków, podań, zaświadczeń ani przedkładać innych dokumentów. Wyjątek stanowi jedynie upoważnienie kogoś do obioru Twojego świadectwa pracy. Jeżeli chcesz, by ktoś inny zrobił to za ciebie musisz podpisać stosowne oświadczenie. jest to wymóg konieczny ponieważ ustawa o ochronie danych osobowych mówi jasno, iż taki dokument jak świadectwo pracy może zostać wydane jedynie osobie upoważnionej. Ważne! Jeśli zauważysz błędy w świadectwie pracy niezwłocznie zgłoś to pracodawcy w celu poprawienia. To również należy do jego obowiązków, więc nie daj się zbyć. Gdyby jednak szef okazał się oporny możesz sprawę zgłosić do Sądu Pracy. Na ten ruch również masz 7 dni.
Podsumowując najważniejsza zasada w przypadku wystawiania świadectwa pracy to zasada 7 dni.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here