Kodeks pracy – Co to jest?

0
746

Każda osoba wkraczająca na rynek pracy powinna znać przepisy dotyczące praw i obowiązków pracowniczych. Taka znajomość przepisów bywa bardzo przydatna w życiu zawodowym. W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie często pojawiające się na internetowych forach, a mianowicie „kodeks pracy co to jest?”. Jest to bowiem często pojawiające się pytanie internautów, którzy chcą w kilku słowach poznać rzetelną i jednocześnie prostą w odbiorze odpowiedź.

Kodeks pracy – Co to jest?

Zacznijmy od postaw w odpowiedzi na pytanie „kodeks pracy co to jest?”. Kodeks pracy to zbiór przepisów regulujących prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. W Polsce obowiązuje ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku zwana kodeksem pracy. Kodeks pracy na przestrzeni lat był wielokrotnie (i na pewno w przyszłości także będzie) poddawany zmianom, modyfikacjom i redakcjom, w zależności od wielu czynników. Przede wszystkim zmiana treści przepisów wynikała ze zmian społeczno – gospodarczych w naszym kraju, a także na skutek zmian ustrojowych czy politycznych. Obecny kodeks pracy został dostosowany również pod przepisy prawa Unii Europejskiej. Tak więc, jak widzimy ustawa ta, mająca dziś ponad 40 lat ulegała wielokrotnym zmianom, kreującym często na nowo prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.

Systematyka Kodeksu Pracy

Systematyka Kodeksu PracyAle to nie wszystko. Odpowiadając na pytanie „kodeks pracy co to jest?” warto również pochylić się nad zagadnieniem systematyki kodeksu pracy. Ustawa ta składa się z 15 działów. Każdy z nich ma za zadanie regulować poszczególne zagadnienia związane m.in. z zatrudnianiem pracowników, ich wynagradzaniem czy z organizacjami pracowniczymi. Dla przykładu: dział I to przepisy ogólne, które wyjaśniają nam podstawowe definicje obowiązujące w prawie pracy. Oczywiście nie są to wszystkie definicje – kodeks pracy np. nie zawiera definicji stażu pracy.

Przy okazji pytania o to czym jest kodeks pracy warto również wspomnieć, że jeżeli kodeks pracy nie reguluje jakiejś kwestii, to znaczy, że należy szukać odpowiedzi w innych przepisach. Kodeks pracy odsyła w wielu miejscach do regulacji znajdujących się w kodeksie cywilnym. Bądź w rozporządzeniach wydanych przez odpowiedniego ministra właściwego w danej kwestii.

Podsumowując, gdy odpowiadamy na pytanie czym jest kodeks pracy mamy na myśli polską ustawę, zmienianą na przestrzeli lat, która w sposób kompleksowy reguluje prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, posiadająca 15 działów regulujących wszystkie zagadnienia związane z prawem pracy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here