Co powinien zawierać regulamin pracy

0
1279

Jeśli jesteśmy właścicielami firmy i zatrudniamy pracowników, obowiązuje na przestrzeganie pewnych zasad. Po pierwsze musimy rozliczać się z urzędem skarbowym oraz płacić podatki. Równie ważni są pracownicy. Ich wynagrodzenie powinno być wypłacane terminowo oraz powinny być regularnie opłacane składki pracownicze do zakładu ubezpieczeń społecznych. Po naszej stronie leży również zapewnienie badań pracowniczych, szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stworzenie stanowiska pracy zgodnie z potrzebami. Wszystkie obowiązki o raz prawa powinny być zawarte w regulaminie pracy. Co powinien zawierać regulamin pracy?

Czym jest regulamin pracy i co się na niego składa?

Jest to wewnętrzny akt regulujący zasady, jakie obowiązują w danym zakładzie pracy. Powinien on być wydany w firmach, które zatrudniają powyżej 50 pracowników, bez względu na rodzaj łączącej umowy. Nie wliczamy tylko osób, z którymi łączy nas umowa cywilno-prawna. Pracownicy przebywający na zwolnieniach lub urlopach również zostają doliczeni. Regulamin nie powinien zawierać przepisów mniej korzystnych, niż te które wynikają z Kodeksu pracy. Jeśli w zakładzie istnieją organizacje związkowe, treść regulaminu jest ustalana razem z nią. W sytuacji gdy takowej organizacji nie ma, pracodawca sam tworzy jego treść.

Co powinien zawierać regulamin pracy?

Jeśli jesteśmy zobowiązani jako pracodawcy do utworzenia takiego aktu, powinniśmy wiedzieć co powinien zawierać regulamin pracy. W szczególności pracownicy powinni być poinformowani o warunkach przebywania na terenie zakładu pracy i o przysługujących im narzędziach i materiałach. Informujemy również o wydaniu odzieży roboczej i środków higieny osobistej. Z aktu pracownik powinien również dowiedzieć się o czasie pracy, o okres rozliczeniowy, częstotliwość wypłaty wynagrodzenia oraz o przepisach dotyczących pory nocnej.

co powinien zawierać regulamin pracyW regulaminie ujmujemy wykaz prac zabronionych oraz dozwolonych osobom małoletnim i kobietom. Pracownik powinien także zostać po informowany o zagrożeniach wynikających z wykonywania pracy przez niego oraz o obowiązkach bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej.Powinien zawarty być również w nim sposób potwierdzenia przybycia pracowników do zakładu oraz usprawiedliwiania się w razie nieobecności.

Zapoznanie się z regulaminem pracy.

Utworzony akt powinien być udostępniony pracownikom w następujących formach: wywieszenie na tablicy ogłoszeń, pozostawienie w miejscu ogólnodostępnym np. w biurze, rozesłanie pracownikom poprzez e-mail lub przekazanie tekstu osobiście. Regulamin wchodzi w życie po dwóch tygodniach od jego uchwalenia.

Podczas prac nad regulaminem pracy warto skorzystać z pomocy doświadczonego prawnika, specjalizującego się dodatkowo w zakresie prawa pracy. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy mieli pewność, że regulamin napisany jest prawidłowo.

W jaki zatrzymać dobrych pracowników?

Specyfika rynku pracy w Polsce jest obecnie zdecydowanie bardziej korzystna dla pracownika, niż dla pracodawcy. To pracownicy mogą stawiać warunki podczas negocjacji umowy o pracę. Dodatkowo zacznie jest również zwiększona mobilność pracowników w poszukiwaniu pracy. Zmieniają oni często miejsca pracy w celu poszukiwania jak najlepszych zarobków i warunków pracy. Dlatego też jest to spory problem dla pracodawców. Jak zatrzymać pracowników, w których rozwój zainwestowano już spore środki? Przede wszystkim musimy dać im to czego oczekują. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że wzrost płac w firmie powoduje wzrost kosztów całego biznesu. Jednak musimy dobrze wykalkulować, co nam się bardziej opłaca. Czy pogodzić się z odejściem dobrego pracownika i wydawać kojenie środki na wdrożenie nowego personelu? Czy może lepiej jednak postarać się zatrzymać dotychczasowy stan kadrowy? Koniec końców może się bowiem okazać, że najbardziej korzystnym rozwiązaniem jest podniesienie płac w firmie. Ale oczywiście to nie jedynie rozwiązanie problemu. Możemy bowiem również rozbudować pakiet socjalny dla swoich pracowników. Dzięki takiemu podejściu pracownicy będą się bardziej identyfikować ze swoim miejscem pracy i będą mniej skłonni do szukania nowego zatrudnienia.

Jak znaleźć pracowników?

co powinien zawierać regulamin pracyZałóżmy jednak, że nie poradziłeś sobie z odpływem pracowników i w twojej firnie jest trochę wakatów, nawet na kluczowych stanowiskach? Jak znaleźć nowych pracowników? Przede wszystkim możesz zgłosić się ze swoją ofertą do Urzędu Pracy. Pośród osób zarejestrowanych jako bezrobotne można bowiem wyłowić potencjalnie dobrych pracowników, którzy nierzadko posiadają odpowiednie umiejętności i kwalifikacje. Naturalnie można również zamieścić ogłoszenie na najpopularniejszych serwisach internetowych gromadzących tego rodzaju oferty. Wówczas oferty od pracowników mogą spłynąć lawinowo na maila. Oczywiście w poszukiwaniu pracowników możesz również wykorzystać media lokalne i tam zamieścić odpowiednie ogłoszenie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here